adw. Adam Pietrak
Kancelaria Adwokacka VINDIGO
W Polsce dochodzi do około 300 tys. nieautoryzowanych transakcji. Co to jest nieautoryzowana transakcja? Nieautoryzowane transakcje to takie, które zostały wykonane bez zgody właściciela rachunku bankowego, kart płatniczych lub innego instrumentu płatniczego. Użytkownik nie wyraził zgody ani w sposób bezpośredni (np. przez wpisanie PIN-u, podanie kodu CVV) ani pośredni (np. przez autoryzację transakcji). Banki po zgłoszeniu reklamacji, mają obowiązek zwrócić konsumentowi skradzione pieniądze w ciągu 24 godzin. Banki jednak nienależycie wykonują swoje obowiązki wynikające z przepisów prawa i nie zwracają konsumentom środków na ich rachunek. Co należy zrobić w przypadku, gdy doszło do nieautoryzowanej płatności?
W pierwszej kolejności, jeżeli konsument dał się oszukać i wykonywał nieautoryzowane transakcje ze swojego konta, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii. Zgłoś taką transakcję, zmień dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzeż kartę.
Głównym celem obowiązującej od półtora roku dyrektywy w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego miało być wzmocnienie bezpieczeństwa klientów instytucji finansowych, coraz powszechniej korzystających z usług płatniczych z wykorzystaniem telefonu lub komputera.
Do kancelarii specjalizujących się w ochronie praw konsumentów coraz częściej zgłaszaj się konsumenci, którym banki bezprawnie odmawiają zwrotu środków pieniężnych na rachunek bankowy. UOKIK wydał już kilka decyzji, nakładając kary na instytucie finansowe. Zapadają też już pierwsze wyroki na korzyść konsumentów.